Generell info
Jahrestranda Næringspark AS, Framnesveien 57, 3222 Sandefjord er omfattet av storulykkeforskriften og melding i henhold til §6 nr 1, er oversendt tilsynsmyndighetene.
Virksomheten har samtykke (les tillatelse) fra Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB) for håndtering av farlig stoff inntil 27.049 kubikkmeter diesel produkter, herunder biodiesel, fordelt på 7 atmosfæriske tanker (se tegning og nærmere beskrivelse nedenfor)
Ved en eventuell storulykke, vil nærområdet bli varslet av en sirene. Virksomheten vil varsle alle nødetater som innen kort tid vil ankomme området. Nødetatene tar umiddelbart over kommandoen i forhold til graden i hendelsen og virksomhetens ledelse / krisestab, vil etter nærmere angivelse bistå nødetatene der de anser dette nødvendig
Virksomheten vil i den grad det er mulig, holde naboer orientert via selskapets hjemmeside www.jahrestranda.no og lokale nyhets kanaler www.sb.no
For ytterligere informasjon om beredskapen generelt ved virksomheten er alle naboer velkommen til å ringe vårt sentralbord på 33 34 88 00 eller arbeidende styreleder på 415 00 171.
Informasjon om tilsyn med virksomheten etter storulykkeforskriften kan innhentes fra Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB) på telefon 33 41 25 00 eller e-post postmottak@dsb.no
Virksomheten er av tilsynsmyndighetene, sammen med Air Liquide Skagerak AS (leietager inne på området) fra og med 21.05.2019, vedtatt å være domino bedrifter, med følgende begrunnelse;
I kartmateriale og informasjon gitt i meldingene fra virksomhetene, fremgår det at avstanden mellom virksomhetene er ca. 35 meter. Ved Jahrcstranda Næringspark lagres inntil ca. 27 000 tonn diesel og ved Air Liquide Skagerak inntil 250 m3 LNG (ca. 104 tonn).
Vedtaket om å identifisere Jahrestranda Næringspark AS og Air Liquide Skagerak som dominovirksomheter, er både begrunnet i muligheten for at en hendelse ved Jahrestranda Næringspark kan medføre dominoeffekt hos Skagerak Naturgass og vice versa.
Konsekvensene av å bli identifisert som en dominovirksomhet, er at virksomhetene i henhold til storulykkeforskriften § 8 tredje ledd skal utveksle relevante opplysninger slik at de kan ta hensyn til den samlede risiko for storulykke i sitt systematiske arbeid for å
- Forebygge og begrense konsekvensene av storulykke,
- Samarbeide om å informere allmennheten og nærliggende virksomheter,jf. § 12, og
- Samarbeide om å formidle tilstrekkelige opplysninger til relevante nød- og beredskapsetater og kommunen til bruk for eksterne beredskapsplaner.
Begge virksomheter har påbegynt arbeidet med utveksling av relevante opplysninger i henhold til vedtaket.
Ved å trykke på denne linken last ned, vil man kunne laste ned en pdf, med nødvendig informasjon til allmennheten omkring virksomheten til Air Liquide Skagerak AS virksomhet inne på Jahrestranda Næringspark AS område.
Aktiviteter og lokalisering inne på området
På bildet nedenfor har vi angitt plasseringen inne på området.
Området inkluderer følgende innretninger:
- Tank nr. 101, 102, 103, 105, 106, 107, 108
- Eksisterende fangdammer
- Kontroll og sikkerhetssystem
- ISPS brygge med ankomst for tankbåter inntil lengde 120 m
- Komplette nye rørgater, nye ventiler, nye pumper for tilkobling til distribusjonsnett
- Lasterampe for distribusjon ut på tankbil
Under lagring/drift/distribusjon er det ingen utslipp fra anlegget. Anlegget kontrolleres automatisk i tillegg til løpende manuelle kontroller. Lagertankene vil maksimalt inneholde 27.049 kubikkmeter av diesel - / biodiesel produkter.
Sikkerhet og beredskap
Anlegget vil følge norske og europeiske forskrifter for design, sikkerhet og beredskapsrutiner.
Det betyr bl.a følgende:
- Drift og vedlikehold utføres av autorisert personell med nødvendig kompetanse erfaring.
- Driften overvåkes kontinuerlig. Eventuelle unormale forhold rapporteres umiddelbart til vaktberedskapen på Jahrestranda Næringspark. (ref Jahrestranda Næringspark AS – Beredskapsplan)
- Alle funksjoner; dvs pumper og ventiler stenges ved unormale driftstilstander eller alarmer.
- Anlegget har flere brann og temperatur sensorer.
- Lokalt brannvesen vil være godt kjent med anlegget
- Anlegget er plassert innenfor et klart begrenset område med daglig oppsyn/ettersyn av vaktberedskap hos Jahrestranda Næringspark AS
Eventuell lekkasje fra anlegget vil bli fanget opp av fangdammer som er i tråd med Miljødirektoratets regler for tank lagring.
Det Norske Veritas (DNV GL) har gjennomført en grundig risiko analyse av prosjektet som vedlegg til søknaden om samtykke til DSB, samt utarbeidet hensynssoner for prosjektet
I forbindelse med vår søknad om samtykke i 2016, ble det torsdag 21 januar 2016, avholdt et nabomøte med informasjon om virksomheten og tiltaket. Kopi av innkallingen og referat fra nabomøtet kan lastes ned ved å trykke på denne linken; last ned
Diesel produkter som lagres i tankene
Om diesel generelt kan man si at det kan utvinnes fra råolje. Dieselfraksjonen har et kokepunkt mellom ca. 250°C og ca. 350°C. Diesel er generelt lettere å fremstille enn bensin, noe som er en forklaring på at diesel normalt er billigere. Diesel har en tetthet (egenvekt) på ca. 0,84 kg/l. Flammepunkt på diesel ligger over 60 grader, hvilket gjør at diesel er lite antennelig og det er ikke særlig eksplosjonsfarlig.
HVO Diesel 100
er et biobasert drivstoff som fremstilles gjennom hydrering av fornybar råvare og betegnes ofte som HVO (hydrert vegetabilsk olje).
Bruksområder: HVO Diesel 100 kan brukes i konvensjonelle dieselmotorer som er godkjent for HVO. Produktet er i sin kjemiske oppbygning stort sett identisk med fossil diesel, men siden gjeldende dieselstandard ikke helt oppfylles, kreves det godkjenning fra motorprodusenten.
Fordeler: HVO Diesel 100 er et av drivstoffproduktene som gir størst reduksjon i fossile CO2-utslipp. Produktet reduserer utslippet av fossile drivhusgasser med ca. 74 % sammenlignet med fossil diesel.
HVO Diesel 100 er tilsatt smørende additiv som minimer slitasje i drivstoffsystemet.
Innhold: HVO Diesel 100 er utelukkende fremstilt av fornybare råvarer som vegetabilske oljer og animalsk fett.
HVO Diesel 100 oppfyller standarden for Parafinsk diesel fra syntese eller hydrogenbehandling (XLT/HVO), NS-EN 15940.
Biodiesel 100 (RME)
er et biobasert drivstoff som gir stor reduksjon av fossile drivhusgasser.
Bruksområder: Biodiesel 100 er et drivstoff som er beregnet på hurtiggående dieselmotorer som er tilpasset for 100 prosent FAME. For å benytte Biodiesel 100 kreves det at motoren er godkjent for ren FAME. Kontakt motorprodusenten for informasjon før du bruker produktet.
Fordeler: Biodiesel 100 er et fornybart drivstoff som påvirker drivhuseffekten mindre ved at nettotilskuddet av fossilt CO2 blir lavere. Produktet reduserer CO2-utslippet med 51 % sammenlignet med fossil diesel. Biodiesel 100 har gode smørende egenskaper som minimerer slitasje i drivstoffsystemet. Innhold Biodiesel 100 oppfyller standarden for Biodiesel (FAME) NS-EN 14214. FAME er fellesbetegnelsen for fettsyre-metylestere. Biodiesel 100 består av 100 % rapsmetylester (RME).
Innhold: Biodiesel 100 oppfyller standarden for Biodiesel (FAME) NS-EN 14214. FAME er fellesbetegnelsen for fettsyre-metylestere. Biodiesel 100 består av 100 % rapsmetylester (RME).
Preem Diesel
inneholder et multifunksjonsadditiv som gir motoren optimal funksjon.
Bruksområder: Preem Diesel passer for både lette og tunge dieselmotorer, og for gamle såvel som for nye motorer.
Fordeler: Strengere krav til kjøretøyenes avgassutslipp stiller krav til en velfungerende motor. Preems multifunksjonsadditiv ACP inneholder rengjørende tilsetninger som motvirker dannelse av belegg i innsprøytingssystemet og beskytter drivstoffsystemet mot rust. En ren motor gir optimal forbrenning, som bidrar til å redusere miljøskadelige utslipp. ACP additivet forventes gi lavere drivstofforbruk sammenliknet med diesel uten ACP additiv og kan bidra til å forlenge motorens levetid.
Innhold: Preem Diesel består av 100 % fossil diesel. Produktet er tilsatt Preems multifunksjonsadditiv ACP, og et smørende additiv som minimerer slitasje i drivstoffsystemet.